Tisdag 27 maj 2008
Idag vaknar vi till en underbar morgon och full sol. Efter den goda frukosten samlas vi igen kl 9 för en heldagsutflykt upp till högländerna. Namnet betyder att de ligger mer norrut. Vi åker över floden Spey. I de här trakterna har det importerats renar från Sverige och de klarar sig bra nu finns här ca 100 renar. Vi åker förbi en staty av Grant. I Skidorten Aviemore har de kunnat ägna sig åt skidåkning i 6 mån senaste säsongen. Strax innan vi kommer till Inverness åker vi över floden Nairn.

Inte långt från staden ligger Culloden Moor, den plats där det sista slaget som utkämpats på brittisk mark stod den 16 april 1746.

Kl 10.30 är vi framme i Inverness och följer sedan Caledonian Canal till Loch Ness. Kanalen går i nordöstlig till sydvästlig riktning. Den är 10 mil lång. Kanalen har samma kanalbyggare Thomas Telford som Göta kanal.

En herre som poserade glatt framför tornet även inför min kamera

En vacker portgång vid slottet

Lite småsnåla vindar på höjden ovanför slottet

Vi gör ett uppehåll för att se Ourquart Castle. Mestadels bara ruiner och de äldsta delarna är från 1200-talet. Lite mystik fanns över platsen med ett underbart läge. Här gjorde vi besök i biografen där en film visades. Tid för shopping också innan vi samlades 12.15 vid bussen.

Vägen till Fort Augustus var så vacker. Jag tog massor av foton, men det är inte det lättaste när både jag och bussen gungar. Mycket kloning och beskärning av bilderna. Det hade ju varit lättare också om inte bussen hade så stora dekaler framme på rutan.

I Fort Augustus gör vi ett uppehåll från kl 12.45 - 14.00. Här åt vi lunch med bacon, kyckling pommes frites och grönsaker. 20£ med dricks.

Väl i bussen igen berättade guiden att här bergen hade filmen om Rob Roy inspelats med Lian Nielsen. Här har också Harry Potter filmerna delvis inspelats.

Ett stop för att ta foton vid Ben Nevis Skottlands högsta berg

Mellan kl 15 och 15.30 stannar vi för fika vid Speen Bridge. Återigen på bussen passade jag på att ta kort. Efter att ha åkt på små vägar kom vi sedan ut på motorvägen när vi hade 28 miles till Pitlochry. En helt underbar utflykt idag. Inne på rummet igen ca kl 17.30 där vi får en stunds vila.

På kvällen gick vi ut till en indisk restaurang och åt en härlig lammgryta i masalasås. Jag njuter av den indiska maten med de underbara kryddorna.