Måndag 26 maj 2008
Idag vaknade vi tidigt och åtminstone jag fick en god natts sömn. Härligt med kaffekokare på rummet så att man kan få den efterlängtade tåren så här på morgonen. In i duschen och sedan leta fram lite lämpliga kläder.

Vilken härlig frukost det bjuds på med olika flingor, mjölk, marmelader, ost, plommon, färsk frukt m m.

Sedan kom det in en tallrik med korv, bacon, ägg, svamp. En dag bjöds det extra på whiskygröt och en dag på blodpudding.

Utflykten kl 9 idag går söderut. Vädret är soligt men lite kyligt på morgonen. Jag som är trädgårdsintresserad blev helt betagen av de skotska trädgårdarna med stenmurar. Vi åkte längs floden Loch Tay som är 18 mil lång. Här ser vi snö i bergen. De numera sällsynta röda ekorrarna är det gott om här. Den första nationalparken finns här i området. Ett toalettstop gjorde vi i byn Killin, där jag fotade en av dessa vackra broar. Jag är helt betagen av alla broar och stenmurar här i Skottland. En soldatstaty som utgjorde ett minnesmärke över första och andra världskriget fanns här.

Bro i Killin

Utsikten från bussen är helt enastående och jag har noterat i min dagbok att här växer blue bells, hagtorn, ginst och ärttörne. Ärttörnen växte i stora lysande buskage uppefter bergen och vid vägkanterna.

När vi närmar oss Sterling ser vi slottet på en vulkanisk klippa. Mycket majestätiskt!
Vi åker förbi Albert Hall och statyn på Rob Roy.

Stirling Castle

The Great Hall - Festsalen

Vacker målning i kapellet

I köket

Kl 11.45 är vi framme vid slottet. Här går vi in i den stora festsalen Great Hall, kapellet och köket. I köket fanns gamla krukor som jag gärna kunde ha på mitt sommarställe. Dockor med tidstypiska kläder stod så levande mitt i sitt köksarbete.

Vi åkte tillbaka ner till staden, där vi på egen hand letade upp en restaurang. Tyvärr fick vi vänta så länge på maten så vi var tvungna att gå ut igen. Sorry, men ni slipper betala för cocacolan, sa killen i baren. Två stora mackor fick duga idag.

Kl 14 åkte vi vidare till ett whiskydestilleri dit vi kom fram ca 14.30. Här i Famous Grouse guidade en kille oss runt och visade tillverkningen av whisky. Vilken tur att man inte är intresserad av allt så hjärnan kan få vila ibland! Men provsmakningen var jag med på i alla fall. Att välja bland all whisky här var inte lätt, men guiden talade om vad som var prisvärt.

Kl 16 var vi åter samlade i bussen för vidare färd hemåt. Vilken tur att jag hade en hyfsad kamera med mig så att jag kunde ta kort från bussen. Men fy vad jag blir irriterad på skylten framme på fönstret.

Ett trevligt stop gjorde vi vid en flod, där vi kunde fota i lugn och ro.

Hemma igen vid 17 tiden. Upp på rummet för en välbehövlig vila innan middagen.

Victorias Coffee Shop blev vårt matställe i kväll. 2 Rumb of Lamb och 2 single Espresso för £32.90. Jättegott med en härlig myntasås.

På sportfältet var det en uppvisning av Highland Nights. De marscherade inne i staden och kom förbi restaurangen där vi kunde fota dem. Sedan gick vi ner till sportfältet och tjuvlyssnade. Man kunde gå in för 5 pund och då hade man fått se dem dansa också, men kvällen var lite kylig så vi avstod. Vi gick runt i "byn" och fotade en del av dessa underbara trädgårdar istället.

Hemma igen vid 21 tiden för att skriva lite dagbok och samla intrycken efter den första intensiva dagen i den vackra skotska naturen.