Måndag 6 september 2010

Idag efter frukost och kortskrivande gick vi till Apollos kontor och betalade för två utflykter 46E till Knossos och 29E för utflykten "Hidden Crete". Sedan var vi mogna för lunch med lamb chops igen på stranden.

Utflykten "Hidden Crete"

Kl 16.40 var det samling till "Hidden Crete". Bussen tog oss upp till bergen på höjder som jag inte var beredd på, men chaufförerna är så skickliga. Guiden var också så förtroendeingivande när hon sa att det skulle gå bra, så jag blev helt lugn.

Klicka på alla bilder om du vill se dem större

Vi besökte den 1.250 år gamla St Nikolaskyrkan, på vägen upp.

Till slut kom vi då upp till bergsbonden Leonides i byn Chilimoudou omgiven av Lefka Oribergen, där han på trappan till sitt charmiga hus hälsade oss välkomna.

Sen gick guiden runt med oss och berättade om olivskörd och tillverkning av olivolja, vin och raki. Här pressar de oliverna helt efter gamla metoder och med hjälp av åsnan som drar pressen runt, runt.

Här tillbringar åsnan Apollo sin fritid.

Vi fick även besöka verkstaden där han tillverkade sina vackra lyror. De bjöd även in oss för att se deras hem och det var väl generöst.

Sedan väntade den grekiska salladen och den goda köttgrytan smaksatt med härliga örter på oss i den jättestora men så mysiga tavernan Lemonia. Om jag fattade rätt så lagade de maten i stugan ovan. Sedan dansades och spelades det till sent på kvällen. Många var modiga och gick upp och försökte lära sig zorba. Ska jag åka till Kreta en gång till så ska jag banne mig lära mig den dansen hemma först, för det verkade jättekul. Just det, jag är inte modig.