Söndag 5 september 2010

Gick ut på stranden efter att ha ätit en god frukost. Badade i det härligt klara gröna vattnet. T o m jag vågar bada men så var det 28 gr i vattnet. Sen skyndade jag mig in i skuggan nedanför muren, eftersom jag lätt får soleksem. Det gäller att vara försiktig.

Klicka på bilderna om du vill se dem större

Utsikten bakom mig. Målningen av alla träden gjordes för slippa insektsangrepp

Utsikten framför mig. En ensam segelbåt och två badande annars bara det härliga gröna vattnet och sanden och himlen.

Jag har min bok med mig och läser om Byron som enligt hans egna ord i boken:

"föddes som grek i Konstantinopel och bodde där tills jag var tolv år gammal, då min familj emigrerade till Montreal. Nu var jag en åldrande kanadensare, som nästan hade fått ledgångsreumatism av för många vintrar med minusgrader och som försökte bli ung på nytt - så snart som möjligt"

En härligt mustig och rolig berättelse om hans resa till Kreta och hans äventyr där. Jag kände som om vi hade lite gemensamt, men det stannar nog vid åldern.

När hungern satte in var det mycket bekvämt med en taverna på stranden, så där åt vi vår lunch. Tänk att få äta fem lammkotletter för 7E. Nästan varje dag när vi var hemma beställde jag rätten till lunch. Härligt god! På em gick vi till ett hotell i närheten där Apollo hade information och vi fick tillfälle att ställa frågor.

Utsikt från Kato Stalos restaurang

På kvällen hade Reseshopen välkomstmiddag på restaurangen Kato Stalos. En jättekul kväll mycket tack vare vårt trevliga bordssällskap. Den goda maten bestod av grekisk sallad och stifado. På hemvägen handlade vi frukostmat och tittade i de små mysiga affärerna.