Lördag 4 september 2010
Kl 00.30 på lördagsmorgon tar jag buss till Bollnäs där jag byter till bussen som går till Arlanda. Nu ska jag äntligen komma till Grekland som har varit svenskarnas favoritmål i decennier. Jag blev ju förälskad i Provence en gång och därför har jag varit där tre gånger. En Irich koffee smakade bra på Arlanda innan flyget gick ca 7.20. I Chania möttes vi av bussen som skjutsade oss till Kato Stalos.

Klicka på bilderna om du vill se dem större

Flygplatsen i Chania

Väl framme vid vårt hotell Tropicana checkade vi in och hyrde kassaskåp för 7E och beställde  aircondition som kostade 5E/dag. Vårt rum blev en positiv överraskning, för vi hade fin utsikt över havet från vår balkong.

Utsikten från vårt hotellrum i Kato Stalos

Slumrade en stund innan vi gick på den fina Marias restaurang som bara låg mitt över gatan. Hemma hade jag tänkt att nu ska jag passa på att äta moussaka, grekiskt sallad och lamm så mycket som möjligt. Visserligen var moussakan god, men lite besviken blev jag för den smakade lite för mycket kanel och för lite tomat. Flanerade lite sedan efter gatan och inhandlade vatten tomater och ost till vår frukost nästa dag. Gjorde oss sedan hemmastadda i vår fina rena lägenhet innan vi kröp till kojs. Fast vi hade varit vaken nu sen fredagsmorgon, så måste jag läsa lite ur boken som jag lånat på biblioteket inför den här resan "Tillbaka till Kreta" av Byron Ayanoglu. Undertexten är "En berättelse om en ö, goda vänner och mat". En bok blir alltid intressantare om den har anknytning till mina resmål.