Tisdag 22 maj 2007

Idag fick vi sovmorgon och behövde inte stiga upp förrän 6.30 Efter en god frukost även här samlades vi vid bussen 8.15. Idag får de som vill göra en utflykt till Gordes och Roussillion. Härliga byar och rankade som två av Frankrikes vackraste. Vi åker mot St.Remy och genom de vackra platanalléerna förbi Cavaillon över floden Coulon.

410.jpg (28317 byte) Så här fina platanalléer ser man i Provence

Så anländer vi i Gordes kl 9.30 och har sådan tur att det är marknadsdag idag. Här köper jag 3 kryddkvarnar med blandade örtkryddor, salt och svartpeppar i vardera. Halsband, hatt och två skålar måste bara köpas. Det är en upplevelse att gå här bland alla vackra tyger, keramiken i de mest härliga färger, hattar, smycken, kläder, korgar och mycket mycket mer. Jag älskar marknaderna i Provence!

147.jpg (25270 byte) Slottet i Gordes och en del av marknaden framför.

På marknaden provade jag hattar minsann!
Den andra var så läcker! Fy, att ha den på en docka men inte till salu!
Den tredje köpte jag.

Kl 11.15 var det samling igen och nu gick kosan till den underbara röda byn Roussillion, 17 nyanser av ockra består marken av och jag älskar alla toner av ockra och då förstår ni väl att jag måste bara älska Roussillion. Nu fick vi ta en omväg dit eftersom det är enkelriktat, men vad gör det när vi har så fina vyer runtom oss. Jag är lika hänförd varje gång jag kommer hit. Varför får jag inte bo här halva året åtminstone?

153.jpg (59875 byte) Vi stannade en stund och tog kort vid Abbey de Senanques som ligger så vackert nere i dalen.

I Roussillion stannar vi i nästan två timmar och sedan vi har ätit en god sallad med ägg, bönor, bacon och små raviolikuddar tar vi en promenad på den granna ockrastigen. Vid mitt förra besök tänkte jag att hit måste jag åka igen för att gå stigen. Nu hann vi med åtminstone en liten bit på den. Jag blir helt salig här, för det är så vackert! Men snabbt tillbaka för bussen väntar nog nu på oss. Ännu en dröm gick i uppfyllelse! Fantastiskt!

168.jpg (39599 byte) 176.jpg (34451 byte)
177.jpg (24749 byte) 173.jpg (32541 byte)
188.jpg (33628 byte)
Förra gången jag var här åt jag i restaurangen längst ut på klippan.
171.jpg (25765 byte)

14.30 säger vi farväl till Roussillion och åker till ett lavendelmuseum. 30 gr visar termometern i bussen och då är det väl inte underligt att man känner sig en aning varm efter den snabba promenaden.

192.jpg (30366 byte) Ett intressant besök på ett lavendelmuseum gjorde vi på vägen hem.

I kväll samlades vi några stycken före middagen och kopplade av med prat och skratt. Det känns skönt att få vara på samma ställe några dagar. Man behöver inte packa nästa morgon.
Trerättersmiddag varje dag är man ju inte van vid så nu blir man rejält bortskämd.
Förrätt idag: Grönsakspaté. Huvudrätt: En god fisk med potatisgratäng. Efterrätt: Brylépudding. Vi bara njuter och tackar. Satt kvar vid borden och hade trevligt till 23 tiden, då det var dags att tänka morgondagen med späckat program.