Onsdag 9 oktober 2013

Vilken tur jag har att få övernatta i Upplands-Väsby hos Maud när vi ska till Spanien igen. Flyget gick redan klockan sju på morgonen och vi var på Arlanda redan kl 5.30. Allt gick som så smidigt vid incheckningen. Vi köper en macka och choklad för att ha på resan. Bara så skönt att vara på plats när planet äntligen lyfter. Vilken tur att inte behöva vara flygrädd!

Landade lugnt i Malaga, där det var skön sommarvärme. En taxichaufför väntade med skylten
Tjernell-Andersson så det var bara att kliva in i den väntande taxin. Intressant att få komma ut på vägarna och se omgivningarna. Berg hela vägen och en del var terrasserade med odlingar. Byar i dalar och branter. När vi kom fram till Botica hotel i Nerja mötte en man med våra nycklar till lägenheten.
Fint och nästan nytt med varsitt sovrum och duschrum. Ett stort vardagsrum och bra pentry. Bara en liten balkong, men man kan ju sitta på en kudde där tänker jag.

Vi går upp till lägenhetsinnehavaren och frågar om det går någon buss till Cordoba och Sevilla. Tyvärr! Inte tillräckligt med bokningar. Jisses, det var ju därför jag åkte hit!!! Fick en adress till en resebyrå så vi styrde kosan dit. Till Cordoba går det buss på onsdagar blev vi upplysta om. Vi kommer en onsdag och vi åker en onsdag, så där blev det tji igen. Till Sevilla går en bussresa på tisdag, om det bli tillräckligt med deltagare. Vi anmäler oss och ska få höra på måndagkväll om resan blir av.

Mysiga gator i Nerja

Pustar ut när vi sätter oss vid en uterestaurang och äter en tortilla. Hoppet om en Sevillatur ända till måndagkväll känns ju bra, även om vi nu inte tror att resan blir av. Om inte så finns en anledning att  att få åka till Andalusien igen. Vi försöker göra oss hemmastadda i stan, men det är inte lätt att hitta i Nerja med alla smågator som verkar så lika. Hittar en affär där vi handlar mat för vi har bestämt att frukost och lunch ska vi helst äta hemma. Frysta köttbullar och grönsaker blir utmärkt med lite dressing och vitlökssalt. Oliver, fetaost och tomater är ett måste med ett gott bröd till frukost. På kvällen tänkte vi gå upp på den stora takaltanen och ta ett glas vin, men där var stängt. Dagen efter blev vi upplysta om att husägaren stänger kl 20. Snopet!! Går ner till Europabalkongen för att få vara med om festligheter men ingenting hände så vi gick hem och drack te och åt mackor och var nöjda att gå till sängs redan 22.30 för det har ju varit en jobbig dag. Skönt att man inte behöver ha luftkonditioneringen i gång, utan kan somna skönt utan störande oljud och drag.

Torsdag 10 oktober 2013

Går ut på stan efter frukost. Letar upp Hotel Monica där bussen till Sevilla ska utgå ifrån. Vi blir hungriga och sätter oss vid en bar och beställer en omelett. Fortsätter inåt stan och shoppar lite, Många fina affärer finns i den här staden så vi kan nog roa oss hela veckan. En stor mugg att dricka kaffe ur, kort och frimärken inhandlar jag. Några kort måste man ju skicka hem. Till lägenheten igen för att vila en timma och äter sen köttbullar med grönsaker. Inte långt från oss ligger Europabalkongen där vi strövar omkring och fotar. Lokala legender berättar att Kung Alfonso XII hade vid ett besök här 1885 utropat "This is the balcony of Europe" och därav namnet. Vilken plats att flanera på och uppleva utsikten med de vackra bergen och havet!

I kväll fick vi uppleva en procession vid kyrkan El Salvador som ligger nära balkongen. Andra veckan i oktober har man festligheter för att fira "Our Lady of Sorrows" och "Archangels Saint Michael". Kul att få vara här just nu för vi fick vara med om en vacker procession.  Uppgifterna har jag fått från Internet. Festlig och stämningsfull blev den vackra processionen där statyerna  bars på axlarna av festklädda män. En orkester med många ungdomar spelade.

Klicka på bilderna för att se dem större.

Bilder från den stämningsfulla och vackra processionen

En ljum kväll som den här kändes det skönt att sätta sig ner och beställa en macka och ett glas vin innan vi gick hemåt igen. Vilken tur att vi fick vara här just denna vecka och uppleva lite spansk kultur. En riktig upplevelse som jag säkert inte glömmer.