mirabeau2.jpg (63943 byte)
Cours Mirabeau

Tisdag 25 sep 2001

Resan startade en varm morgon med taxi till stationen för vidare färd med tåget till Stockholm. Äntligen är jag på väg till Provence igen. Visst har väl den där förväntansfulla glädjen grumlats av den grymma terrorattacken mot World Trade Center och förbytts i tvivel om jag verkligen ska åka, men livet måste ju gå vidare.

Det märks att man inte är ute så ofta för efter en halvtimmas väntan på mitt ressällskap måste jag fråga en städare  var Arlanda bussarna står. Ut igen och över gatan in i nästa hus och ut igen. Nej det här började inte bra! Bättre gick det på Arlanda, där vi tog flyget till Marseille med mellanlandning i Bryssel. Luften är klar och fin när vi närmar oss Marseille och visst ser jag Rhone där nere eller kan det vara Durance? Väl i Marseille letar vi upp en buss  som ska ta oss till Aix en Provence. Äntligen Provence och jag känner redan av den härliga atmosfären. Bussen slingrar sig ibland genom sprängda berg med väggar av de vackraste toner i vitt, gult, beige och rött. För övrigt njuter jag av den vackra naturen när vi har kommit en bit från Marseille.

Väl framme i Aix-en Provence promenerar vi till hotellet Les Floridianes som vi bodde på vid vårt förra besök. Trevligt och välbekant utom att de hade rivit ett hus som stod precis i hörnan på gatan. Senare under veckan jämnades marken och karlar sprang med kartor och mätte. Nästa gång kanske jag får se ett nytt hus där.

Vi packar upp och gör oss hemmastadda. Eftersom vi inte har ätit ett riktigt mål på hela dagen är vi riktigt hungriga och söker oss ut på min härliga gata Cours Mirabeau. Men den känns inte riktigt välbekant. Träden har blivit ansade och bara längst uppe på gatan sett från La Rotonde går grenarna ihop. Det kanske behövs ibland, tänkte jag lite resignerat. Hittade en liten mysig restaurang på en sidogata, där vi träffade ett svenskt par som hade hotell i Montpellier. Ska ni ut på en golfresa till sydfrankrike rekommenderar jag deras hotell för de var mycket trevliga människor, som med stor entusiasm berättade om sitt hotell. Titta in på min länksida om du är intresserad. Efter att ha ätit en mycket god pizza vandrade vi tillbaka till vårt hotell. Nu skulle vi studera mina papper utskrivna från internet och som visade olika utflykter från Aix. Nu måste det sållas för nog hade jag gärna följt med på alla turer men vi måste ju uppleva Aix också. Imorgon får vi bestämma oss, för nu ska jag sova efter att ha varit uppe sedan kl 3.30.