Källa: Bocken 1943
Mohed, det
stora vägkorset, länets naturbestämda medelpunkt.
Av: J. J:son Hanzén, Järvsö
Jag ska inte gå
in på varken regementets historia – som jag förresten inte
skulle klara – eller kompaniernas organisation och de skilda
socknarnas kontingenter. Detta senare har min f.d.
regementskamrat, fanjunkare L. O. Skyttner, nyligen klarlagt i en
liten välskriven skrift, ”L. O. Skyttner, Återblick på
Indelningsverket”, Gävle 1942, utom vad han eller andra kan ha
publicerat därom i tidigare årgångar av föreliggande
publikation.
Jag ska så att
säga ge mig ut på vägarna. Ni har sannolikt hört talas om den
omtänksamma moder, som undrande och beundrande frågade sin son,
som var soldat och hade haft kommenderingar ända nere i
Stockholmstrakten och Göta kanal, hur de kunde gå så långt.
-
Vi går inte, mor, sade sonen, vi marscherar.
-
Ja, jag tyckte väl, jag, svarade modern lugnad.
Det ligger något
i detta. Det var inte den ensammes tunga gång. Redan från de
skilda socknarna kom de i sällskap, med länsmannen och någon
spelman i spetsen.
Lite halt var länsman Gran,
och
sen så halta hela ra´n
Och när
Karlfeldt skrev sitt
Marschen går till
Tuna
på
hed och backar bruna
och talar om
hur klarinetten låter
hade han nog
soldat- och beväringskontingenterna nere i Folkarebygden för
sitt inre öga och deras marschmusik ännu ljudande i öronen.
Ordnandet av
kompanier hade i hemorterna och vägarna därifrån sin reella
grund. Kompani betyder följe eller sällskap. Vår
kartskiss visar, hur kontingenterna träffades och slog följe
på efter hand allt större och viktigare marschvägar ned till
regementets samlingsplats. Det syns där, hur Hälsinglands diagonalväg
(Kårböle – Söderala) blev huvudvägen.
Beträffande
marschens teknik, om jag så får säga, må anmärkas, att sedan
kontingenterna nått kompaniets ”läger” och trossbod, så
hade det både officerare och spel, - pipare, vanligen en
klarinettist, och trumslagare – i teten. Och kompaniets
gemensamma utrustning ur kompaniboden fraktades på trosskärran.
På denna kärra kom väl någon gång också en eller annan
soldat, som inte skött sig. Men med hänsyn till åkdonets begränsade
kapacitet försöktes säkerligen det mesta och i det längsta
spelets och profossens eggande medel för att hålla även ömfotade
och knäsvaga på benen. På tal om ”ömfotad” undrar jag, om
inte denna förmildrande omskrivning för drucken kan härledas från
kompaniernas marsch till regementsmötesplatserna.
Det
finns för övrigt domstolsprotokoll på att även bönder såsom
trosskuskar fått smaka kompanichefens käpp. Det fall av sådan
avbasning, jag erinrar mig ha funnit, timade nere vid Näcktjärn,
så man kan misstänka, att den pryglade trosskusken också var
”ömfotad”. Det var nog inte så absolut torrlagt vid vägkanterna,
där fyra kompanier tågade fram. Redan från Flästa i Arbrå
hade tre kompanier samma väg och i Rengsjö stötte det fjärde,
Alfta, till.
Stora platser
uppstår vid stora vägar. Beträffande vårt län gäller nog
detta i synnerhet Mo Myskje och Mo hed.
Vägar och
bygder är historia skriven av terrängen och i terrängen.
”Landskapet”
kan väl i våra dagar tänkas som judiciellt område. Men
egentligen är det ett geografiskt, naturbetingat historiskt område,
ett begynnelseområde.
Sålunda besett
är Gävleborgs läns norra och större landskap skilt från det
sydligare och mindre Gästrikland. – Men Gästrikland var för
litet som militär och administrativ enhet. Och dessutom måste försvaret
organiseras mot Kårböle-hörnet.
Två till sin
natur motsatta terrängformer – sjö och ås – stötte nu
samman på gränsen mellan Mo socken och nordvästhörnet av Söderala
och bestämde just Mo Myskje till centrum i Gävleborgs län. Sådana
flodövergångar, som den vi har och sedan bebyggelsens början säkert
haft tre km. söder om Mo Myskje och fyra km. från lägrets
kompanigator och som av gammalt kallades Söderala färjesund –
sedan 1792 förmedlad genom en något östligare bro - gav förr i
regel alltid upphov till viktigare mötesplatser. (Jfr Englands
stora ortsnamn på –bridge, bro, och –ford, vadställe, samt våra
egna Stockholm och Örebro!)
Kungsvägen från
Uppsala mot norr hade två sådana ställen: Älvkarleby och Söderala
färjesund. Vid dem båda uppkom tidigt marknader, ting och möten
av annat slag.
Numera känner
vi inte Söderala färjesund; vi talar om Bergvik. Och om vi någon
gång i handlingar från tid före 1870 ser dessa namn, blir vi
vilsna. Namnet Bergvik på järnvägsstationen vid Söderala färjesund
har snedvridit begreppen. Och sedan har ett nytt Bergviks kapell i
denna stations närhet fullbordat desorienteringen.
Den vik, som
givit sjön Bergviken dess namn, är den mellan bergen i söder långt
nedträngande viken. Vid denna uppfördes år 1325 ”Bergviks
kapell” nu en ruin. Senare byggdes i dess närhet
”Skogskyrka”, som socknen också kallades. Det var nämligen
denna sydliga vik mellan höga berg (234 och 251 m. eller omkr.
200 m. högre än sjöns yta) de vägfarande söderifrån först
stötte på.
Sommartiden
kunde enskilda personer ro eller låta ro sig härifrån upp mot
Hanebo, Segersta eller Söderala. Hästar, trupper och tross måste
däremot tåga på land. D. v. s. att de måste fortsätta på
kungsvägen – från Älvkarleby kallad ”Norrstigen” – och
ta sig över färjesundet strax innanför sjöns utlopp genom
forsen ned mot Marmen. Därifrån gick vägen vidare på de torra
backar, som alla som trampat Mohed så väl känner, och över ån
och upp till byn Mo Myskje. (Myskje betyder sankmark, och en sådan
finnas nedanför byn och bestämmer ganska noga läget för bron
över ån.) Strax norr om Myskje kommer man så upp på ”Hälsinglands
diagonal”, rullstensåsen Sandarna – Mo – Järvsö –Färila.
Då Norrstigen fortsätter upp mot Hudiksvall, bildas vid
korsandet av vägen på denna ”diagonal” Mo korset, naturbestämt
till storhet och berömmelse.
Här lämnar vi
nu kungsvägen, som för hälsingekompanierna haft ringa betydelse
som marschväg. Diagonalvägens stora betydelse däremot i detta
sammanhang klarlägges av skissen.
Sedan södra
delen av Mo på det sättet naturbetingat genom åsen och Ljusnan,
vägar och färjställe fastslagits som ett urgammalt och
obestridligt vägskäl, och då karta visar oss, att det är ett
centrum i det sent omsider organiserade Gävleborgs län (länet
hade tidigare större utsträckning norrut), är det onödigt att
här öda utrymme på skriftlig dokumentering av Mo Myskje som
ofta anlitad landstingsplats. Dess ställning i landskapet och länet
var klar och obestridlig. Och den ställer det nuvarande Söderala
och ännu mer Norrala vid sidan av vägen. I en publikation, som
ägnats åt Hälsinge- och Gästriketruppernas historia, försvarar
därför denna skissartade utredning en plats. (Beträffande den
gamla mötesplatsens lämplighet i trängre lokalt hänseende
skulle man också kunna säga en hel del, bl. a. om dess läge vid
en utmärkt vacker badstrand.) Vår lilla utredning berör därjämte
sannolikt det mesta av all landstrafik genom Hälsingland och kan
därför ha intresse även utanför regementskamraternas krets.
Slutligen vill
jag bedja någon att på ungefär liknande sätt – gärna bättre
– klarlägga Gästrikekompaniernas vägar till regementets mötesplats.
Bild:
Kartskiss hur kontingenterna träffades
Kontrolläst av
Sonja och Knut
|