Dag 7  15 mars 2007

Idag hade vi ”ledig” förmiddag. Första dagen med regn, men vi måste ju passa på att göra stan här också. Färdledaren följde oss till ett varuhus, men tyvärr var det ingen kommers idag utan här var en stor mässa, så det enda vi fick med oss därifrån var en massa reklambroschyrer av alla slag. Vi besökte en del småaffärer istället.

Lunch på hotellet innan vi samlades vid bussen för det sista och mycket intressanta besöket på Historiska Museet som öppnades 1991. Ett enormt stort och elegant museum med 370.000 föremål från olika perioder. Här kan man gå länge och imponeras av vackra vaser, smycken, kärl för tillredning och förvaring av mat m m. Fossilen av Lantian mannen sprang jag alldeles för fort förbi.

Den här underbart gracila Tangfiguren beställde jag 1991 från tidningen Femina och även om den var dyr har jag aldrig ångrat köpet. Nu tronar hon som en drottning med två andra billiga figurer som jag köpte i Kina. Jag trodde att Gustav VI Adolf hade varit i Kina vid utgrävningar där, men han har nog själv fått den som gåva.

Texten nedan från tidningen:

"Den förtjusande kvinnofiguren i bemålat lergods, som ingick i gåvan från kung Gustav VI Adolf till Östasiatiska museet, tillhör de tidiga, graciösa gravfigurinerna. Hennes långärmade klänning faller tätt intill kroppen och hon bär en vinranka i sina händer. Detaljerna är få men väl arbetade. Klänningens ärm är veckad, hennes frisyr är elegant och hennes hållning stolt men ödmjuk. Hon är ett utsökt exempel på den tidiga Tang-periodens fina konsthantverk. Kopian tillverkas i en massa som kallas Bois de Chine, bakom namnet döljer sig ett mycket speciellt material – teakpulver. Det pulver som blir vid möbeltillverkning då virket sågas och slipas. Massan gjuts på samma sätt som brons, figuren putsas och målas för hand. Hela figuren är ett fint hantverk och Östasiatiska museet har tillsammans med Gunvor Falk, som också ansvarar för gjutning av bl a Millesgårdens fina bronskopior, med glädje accepterat detta fina arbete från skickliga hantverkare i Chiang Mai i norra Thailand. Gravfiguren är monterad på en svartbetsad träsockel. Hon är 38 cm hög och hon är en veritabel skönhet."

Tangperioden varade mellan 618-906 och präglades av välstånd och kulturell tillväxt. Xian som då hette Chang´an var då världens största stad med över en miljon invånare.

Eftersom min kamera blev kvar här och ska glädja någon annan länkar jag till en sida med massor av bilder från museet.

Här smyger jag in lite reklam för en utställning Östasiatiska museet.

Just nu förbereds en ny basutställning som handlar om perioden från Kinas bronsålder till och med Qindynastin. Det är en stor utställning där ungefär 1000 föremål visas – allt från bronsåldersföremål till gravfiguriner till keramik och tidigt porslin, säger Onita stolt.

(ovanstående text har jag kopierat från Radio 86 hemsida dat 17 mars 2007.)

Nu smakade det bra med lite fika innan vi åkte till hotellet. Så ska det packas igen, och jag får en stor plastpåse av den trevliga personalen för saker som inte får plats i ryggsäcken.

Vid samlingen i hotellets foajé innan vi skulle åka till stationen och ta nattåget tillbaka till Peking passade jag på att köpa en resväska. 300 yan var ju ett bra pris. I sista minuten blev det ompackning från plastpåse till resväska.

Järnvägsstationen var full av resande. Där satt de på golvet bland utströdda tidningar och spelade kort medan de väntade på sitt tåg.  Många var arbetare som hade varit hemma under nyårsfirandet och skulle tillbaka till sina arbeten.

En hel vagn disponerade vi nästan för oss själva. Tåget tillbaka till Peking gick kl 19.20. Vilken tur att vi fick dela sovhytt med två ur gruppen så att jag kunde dela ut öronproppar vid eventuell snarkning från min sida. En trevlig och avslappnande stund med prat och lite sång innan vi i vår hytt släckte vid 11 tiden. Det gäller att ta vara på möjligheterna och sova och 4-5 timmars sömn den natten gjorde att jag var pigg när vi blev väckta med en kopp te kl 6 på morgonen.