Dag 5     13 mars 2007

Väckning kl 6. Lämnade resväskorna på hotellet före avfärd till Xian. Checkade ut. Frukost i matsalen. Buss till flyget 7.30. Enorma köer och hiskeliga filbyten och cyklister som dödsföraktande dök upp framför bussen. Väl framme gick allt som smort genom passkontrollen. Färdledaren samlade in alla biljetter och det var bara för oss att gå rakt igenom. Flyget som skulle gå till Xian 10.15 var lite försenat. Fast vi hade ätit en stadig frukost smakade ris och biffkött ändå väldigt bra. Landade behagligt ca 12.40 i Xian. Den kinesiske guiden Jack som vi hade i Xian hade beställt lunch åt oss när vi kom fram, så då var det bara att hugga in igen. Det är nog bara kinamat som man kan inta i sådana mängder och ändå må bra. Tur för mig som inte kan låta bli att äta av den goda maten när man har chansen. Tog flera kort när vi åkte in mot Xian, där man såg massor av utgrävningar. Kan man anmäla sig som intresserad tro? Här hittar de urgamla föremål hela tiden i marken.

Xian är en gammal huvudstad i Kina och var världens största stad under under Tangdynastin 618-907. Det var här som Qin Shi Huangdi utnämnde sig själv som kejsare och hade sitt residens år 221-210 f Kr. Xian var den första eller sista anhalten beroende på var man kom ifrån på den berömda Sidenvägen. Det skulle ha varit spännande att få vara här på den tiden med folk från olika länder från bortre Asien och arabiska länder packande sina sidenbalar, kryddor och allt vad det kunde vara på kameler och mulåsnor. Vilken tummelplats!

Vi åkte direkt till hotellet där vi nu fick lämna in våra väskor men inte checka in och åkte sedan till
den gamla stadsmuren från 1400-talet.  Den är 12 m hög, 12 m bred och 14 km lång och den var himla mäktig. Där gick det bra att hyra cykel. Vi tyckte det var skönt med en bekväm tur i eldriven bil med några små stopp då vi passade på att ta kort. Här fanns den härliga nyårsdekoren kvar på muren. Det här tyckte jag var en höjdare!

1424xianas.jpg (66870 byte)
Visst smälter vi väl in i miljön vid murens nyårsdekor!!
1435xianbil.jpg (20151 byte)
Här åker vi bekvämt i en eldriven liten bil på muren
bustick.jpg (42878 byte) En av de få biljetter jag fick i min hand eftersom det mesta betalades av resebolaget.

1363silke.jpg (49479 byte) Sedan gjorde vi ett besök i en sidenateljè där vi fick en beskrivning av proceduren från larv till puppans kokong som de gjorde silketrådar av. Beskrivning av olika kvalitéer av mattor fick vi också. Jadesnideri och mattatelje besökte vi också.
1468hotpot.jpg (22854 byte) Till middag serverades hotpot på en restaurang i stan. Hotpot är en mongolisk specialitet där man kokar sin mat själv i egen kastrull som står på bordet.

Till hotellet tog vi en 40 minuters härlig promenad med stadsporten och andra hus i vacker belysning. Xian påminde mycket om den underbara staden Aix-en Provence i Frankrike med dubbla rader av träd vid trottoarerna. I Aix är det ofta plataner, men i Kina är de inte vanligast även om de finns där. Fotade Södra Porten som var så tjusigt upplyst. Tornet måste väl vara Klocktornet.

1469xiannatt.jpg (17927 byte)
Klocktornet i nattbelysning
1472xianport.jpg (11846 byte)
Södra porten i nattbelysning med