Fredag 25 maj 2007

Idag är det frukost från 6.15 och då är vi också på plats. Packningen in i bussen kl 7.15. Ja, det är sista timmarna i Provence och nu åker jag genom Alpillerna en sista gång det här året. Åker förbi Cavillon och Carpentras och 8.40 lämnar vi definitivt Provence. Kafferasten tillbringar vi i Rayans-Vercours Nationalpark. Sedan följer vi Iserefloden mot Grenoble. Vi lyssnar till Yves Montand medan alperna börjar närma oss.

414.jpg (10716 byte) 422.jpg (13961 byte)
Överraskande fina bilder med härliga vyer tagna från bussen

kKl 12.40 kom vi till Annecy där vi gjorde ett uppehåll till 14.45. Vilken fin liten stad! Mycket vatten och grönt och lummit med bergen i fonden. Här åt vi lunch på La Galadjeado och jag längtade efter spagetti Bolognese så det fick bli mitt val. I smala gränder gick vi och promenerade och tittade i affärer. Hittade ett färgglatt blad med blommor och keruber som får bli ett minne från Annecy. Satt och väntade på bussen i en härlig park med stora vackra träd som jag måste fota. Måste lära mig mera om träd märker jag. Det vore kul att veta namnen på dem.

447.jpg (24388 byte)
450.jpg (24013 byte)
439.jpg (68011 byte) Bilder från den förtjusande lilla staden Annecy i regionen Rhône-Alpes. En stad med lång historia. En stad som måste ses om du har vägarna förbi.

I Cally i Schweiz ska vi övernatta och åker förbi Lausanne, som ligger till höger så vackert beläget, och Geneve. I Lausanne bor Ikea-chefen Kamprad. Hotellet i Cally ligger vackert beläget med alperna framför oss.

Här får vi en helt makalöst god buffé till förrätt som man har kunnat äta sig mätt på. Huvudrätten var Burgundisk köttgryta. Inte illa heller. Var det mannagrynspaté och korintsås till efterrätt tro?

469.jpg (14488 byte)
Vy från bussen när vi närmar oss Cally
473.jpg (13360 byte)
Vy från hotellet där vi övernattade i Cally
474.jpg (22368 byte)
Här i Cally fick vi uppleva resans första åskväder och...
481.jpg (94301 byte)
den maffigaste förrätten

Laila och jag tog en promenad och fick se både åskblixtar och fyrverkeri. Ett tåg lyste upp som en lysmask på sluttningarna bakom hotellet. En sån härligt ljummen kväll får man inte missa och tar ett glas rödvin och får en glad pratstund med några medresenärer. När klockan blir över midnatt är det bäst att säga godnatt.