Bilder i slutet av dagboken

Dag 1
Kl 13 lyfte planet från Arlanda på väg till Köpenhamn. Maud hade följt mig till flygplatsen, men nu skulle jag sammanstråla med Siv i Köpenhamn. Det var lite fjärilar i magen om jag skulle få syn på henne någonstans i vimlet där nere. Läste en heminredningstidning för att skingra tankarna lite. Vi blev bjudna på en smörgås och ett glas juice, och tiden gick fort. Planet började gå neråt och jag fick så ont i öronen. Det var nog säkert de indianska ljusen, (som jag hade stoppat i öronen och tänt på för att få ut vax) som var boven. Jag trodde trumhinnorna skulle sprängas. Alltnog, de höll. När jag kom ut i ankomsthallen, fick jag gå flera hundra meter, innan jag träffade Siv vid gaten till Nice. Äntligen var jag här, och nu började jag faktiskt glädja mig åt att snart vara i Provence som jag har tänkt åka till i flera år. Kl 15.15 gick planet till Nice. Mat ombord som vanligt och jag tycker det alltid smakar så gott. Några timmar senare var vi framme. Missade just bussen in till stan, så vi fick sitta och vänta en 1/2 timme innan nästa kom. Satt och studerade människor. En lite äldre farbror kom och joggade lite försiktigt med en vattenflaska i varje hand. Bäst att gardera sig! Bussen in till stan körde på en vältrafikerad gata minsann. Stopp i ett kör. För mig gjorde det ingenting, jag hade ju chansen att se allt det vackra. Sekelskifteshusen med sina vackra fasader, som sannerligen stördes av de mer s k moderna hus. Palmer och blommor kantade vägen, och snart var vid på Promenade de Anglais. Vårt hotel Albert Premier låg nästan vid änden av gatan. Parken som var alldeles utanför hotellet var så vacker med palmer, stenanläggningar och stora vackra statyer. Hotellet var helt okej och vi gjorde oss hemmastadda. Sen middag på en asiatisk restaurang.

Dag 2
Efter en god och rikligt tilltagen frukost, gick vi ut till den berömda blomstermarknaden i gamla Nice. Här finns många vackra blommor av alla de slag och det är en riktig ögonfröjd att gå här.
På em letade vi upp en buss som tog oss till Cimiez strax ovanför Nice. Vägen slingrar sig uppför bergen, och det är bara att åse allra vackra charmiga hus, och en del lyxiga. Vi besökte här Matisse Museum, där vi fick se hans olika skisser, paper cut-outs, skulpturer och målningar. Innan vi tog bussen tillbaka, gick vi och fotade gamla romerska ruiner.

Dag 3
Efter den goda frukosten på hotellet gick vi ut en sväng och tittade lite mer på staden. Vi gick helst in i gamla stan där det kändes som att vara i en småstad. De mysiga gränderna med all dess charm är så trevliga att gå i. Hem för att packa ihop och styra kosan med buss till Aix-en-Provence. I en dubbeldäckare på övre våningen längst fram fick vi plats. Vilken tur! Det var som att sniffa på låg höjd i ett litet flygplan. Vädret var lätt molnigt och utsikten över den provensalska landsbygden var så vacker. Bergen tornade upp sig på båda sidor och vi såg vinodlingar, cypressalléer, platanalléer och alla vackra hus med sin mycket personliga prägel. Vi åkte den tur som inte går motorvägen utan går genom byar och städer, över Cannes, St-Raphaël, Frejus, Brignole, St Maximin och vidare. Närmare Aix tornade Victoirmassivet upp. Detta massiv som var Cezannes favoritmotiv. En hisnande vacker vy att se!

Ja, sammantaget var nog denna resa min höjdpunkt i Provence. Väl framme i Aix gick vi på turistbyrån och bokade en lägenhet på Les Floridianes vid Rue Cherrier. Det var ett lyckokast och här stannade vi i 6 nätter. Aix är en mycket trevlig och livlig stad, som domineras av sin praktgata Cours Mirabeau, som byggdes på 1600-talet. Ett grönt tak, uppspänt av fyra rader högstammiga plataner gör att det är är en behaglig svalka även när solen skiner. De berömda fontänerna byggdes på 1700-talet. Den vackraste av alla är den stora brunnen vi Place de Général de Gaulle. Gick och strosade och insöp atmosfären på em. På kvällen stor meny  på Mirabeau någonstans.

Dag 4
Idag blev det en jättemacka och kaffe till frukost. Sedan tog vi det lugnt med stadspromenad. Besökte gamla stan och shoppade i tygaffärer, keramikaffärer mm. I alla tygaffärer finns det en uppsjö av de berömda provensalska tygerna som kännetecknas av de färgglada mönstren. Man vill ju ha allt och det är svårt att bestämma sig vad man ska köpa. Keramiken är av god kvalitet och därför lite dyrare än det man kan hitta i Spanien t ex. Ett besök gjorde vi till Saint-Sauveur-katedralen, en av de konsthistoriskt mest betydande kyrkorna i Provence. Dopkapellet är uppfört på åtta romerska kolonner. Middag i dag blev grillade lammspett.

Dag 5
Tog buss kl 7.15 till Apt. Turen gick förbi Lourmarin genom Luberondalen och genom Bonnieux, som ligger på en kulle. Vägen genom Luberondalen kantas av vackra träd, bryts ibland av buskvegetation mot bergets kala kalkklippor. Mycket vacker väg. Jag rekommenderar den.
Det första vi gjorde i Apt var att fika. Kaféet var tydligen ett stamställe för stans äldre gentlemän, som gick dit för att läsa tidningen och få en pratstund. Nu var det lördagsmarknaden vi skulle besöka. Det är den dag då hushållsförrådet ska fyllas på. Här kommer tanterna och fyller korgarna  med färska grönsaker, getosten som kommer från någon by i bergen, örtkryddorna och fräscha blommor. Och här ska handlas tyger och fyndas från second hand. Vi går omkring och tittar tills vi blir hungriga och går till utkanten av stan där det är lite lugnare för att äta lunch. Ner till marknaden igen för att äntligen handla men vi möts av vattenslangar, som spolar gatorna rena från blommor, grönsaker och skräp. Aj, vi missade att det är bara på förmiddagen dom är här. Mycket förargligt! Resten av dagen här gick vi och tittade lite i småbutiker och handlade mat för att ta till lägenheten. Kl 16.50 började återfärden med buss. Gruvade mig lite för hemfärden för det hade varit mycket uppför när vi åkte hit, men busschauffören var van vid vägen och jag hade stort förtroende för honom. Tack och lov! Väl tillbaka i Aix gick vi raka vägen hem. Till middag åt vi fårost, oliver, tomat och ett gott bröd. Ett glas vin därtill och måltiden blev utsökt.

Dag 6
Kl 9.54 tog vi tåget från Aix till Avignon med byte i Marseille. Att ta tåg eller buss för att se sig omkring är något jag rekommenderar. I mina knapphändiga anteckningar från resan kan jag uttyda - Renaultfabrik - andra industrier - åkermark - vinodlingar - cypressalléer - kalkstensberg. Vi åkte förbi Arles, där jag får stanna nästa gång jag gör en resa hit. Kl 12.09 är vi då framme i Avignon. Här började vi med att köpa en baquette på ett ställe, sedan gå med den till ett fik och där beställa kaffe och inta smörgåsen. En konstig ordning tyckte vi. Därefter raka vägen till påvepalatset där vi säkert gick ett par timmar med hörlurar och band för att lyssna till historien och beskrivning av rummen. Sedan ut på den berömda le Pont St Benezet. En mycket intressant historielektion. Nu var vi mör i benen och att få sätta sig och äta en skaldjursallad, var verkligen uppskattat. Kl 18.35 tog vi tåget tillbaka med ankomst Aix kl 21.07.

Dag 7
Idag började vi med att gå ut på stan. Vi besökte Granetmuseet. I malteserordens forna byggnad (1600-tal) finns keltiska och romerska fynd från stadens område, tavelsamlingar från 1500- till 1800-tal. Vi köpte biljetter för att åka en sightseeingtur kl 14 med buss. Turen gick först till Lourmarin i dalen just där Grand Luberon möter Petit Luberon. Där finns ett slott som numera ägs av akademien i Aix en Provence. Huvudbyggnad från mitten av 1500-talet. Istället för att besöka slottet gick vi in i byn och tittade. Oh, vad jag blev förtjust i denna vackra by. Därefter åkte vi till Abbey de Silvacane. Den ursprungliga kyrkan uppfördes åren 1175-1230 och korsgången är från slutet av 1200-talet. Vidare till Ansouis och det magnifika slottet. Det har sedan 1200-talet tillhört den framstående släkte Sabran. Två av dess medlemmar Elzèar och Dauphine helgonförklarades under medeltiden. Om jag förstod rätt var slottet fortfarande bebodd. Härifrån var en underbar utsikt över bergen runtom. Vi gjorde även uppehåll i Aigues med imponerande ruiner av ett renässansslott. En mycket trevlig tur.

Dag 8
I dag var det tänkt att vi bara  skulle stadsflanera lite lugnt, men fick se att det var marknad och då blev det ju full fart med att springa runt stånden. Hittade vackra tyger, som jag äntligen bestämde mig för (såg dem senare på Åhlens i Stockholm, gissa om jag blev snopen). En liten kanna med vackra färger kunde jag inte heller motstå (den var ju billig). Vi gjorde också ett besök i kyrkan Ste-Marie-Madeleine. Intog crepe-Mexicane till lunch. Hem och vilade lite och drack kaffe. Siv hoppade i swimmingpoolen och jag gick ut på stan igen. Här insöp jag de provensalska dofterna mellan bilavgaserna, stack in i en affär, stannade vid kortstånd och tittade på vackra kort. Hur många kortstånd jag stannade vid på nio dagar det vete gudarna! Nu köpte jag några fler till samlingen. Sen var det dags att vila benen. Köpte en Fanta och satte mig på en bänk och tittade på folk. Det brukar vara kul att se vad folk har för kläder, men i år precis som hemma går folk i svart och grått. Vad har personligheten hos fransyskorna tagit vägen? Så trist! Till kamp för ett nytt mode! Sen hem för att vila en stund. På kvällen moussaka på en grekisk restaurang. Hem för att packa. I morgon bär det av till Nice igen.

Dag 9
Till frukost försöker vi äta upp alla rester vi har och det smakar bra med fårosten, oliver, tomat och bröd med gott kaffe till. Regnar gör det ute för första gången på resan. Men innan vi kommer ut, har det gått över. Bussen gick kl 9.00. Lite vemodigt känns det. Jag har trivts väldigt bra här i Aix.
Idag tar vi motorvägen med snabbuss. Eftersom förutsättningarna inte är, som när vi åkte hit, blev inte denna färd samma höjdare som hitresan. Kl 11.35 är vi framme och går till hotellet. Lunchen intar vi på "vår" asiatiska restaurang, där maten är så god. På em tog vi en buss till Vence. En liten fin stad ovanför Nice. En mycket trevlig tur och mycket att se. Vackra omgivningar och vackra hus. Snart kanske man vinner på lotto och då kan man väl köpa ett sommarhus här! Här gick vi och insöp atmosfären och besökte även en kyrka. Innan vi tog bussen kl 17.35 till Nice, beställde vi en pastis på en uteservering. Den måste man ju smaka innan man åker hem. Provensalsarnas egen dryck. Den här pastisen var ganska god. På kvällen i Nice gick vi till gamla stan för att äta. I hela kvarteret där blomsterstånden hade stått på dagen, fanns nu bara bara uteserveringar. Vägg i vägg verkade det vara restauranger. Svårt att välja mat så till slut blev det spagetti bolognese igen. Det är alltid gott. Är man hungrig vågar man inte ta några risker. Ikväll är det varmt och skönt och vi sitter ute och äter.

Dag 10
I dag gick vi ut till gamla stan för en sista shoppingrunda och insupa atmosfären och alla dofter, innan vi tog flyget hem kl 14.10. Vädret var klart  och rutten gick över alperna, som på en del håll var glest molnbeslöjade. Vilka otroligt vackra vyer! Resan har varit så trevlig  och vi har fått se  mycket som jag har läst om, men tyvärr hinner man ju inte se allt som man vill på tio dagar. Jag gör gärna en tur hit igen och en bra utgångsstad vore då Apt. Runt den staden finns det många intressanta byar att besöka.

Nedan visar jag egna bilder. Klicka på dem om du vill se dem större.

affute.jpg (136767 byte) lourm.jpg (160754 byte) promen.jpg (146299 byte) mirabeau2.jpg (63943 byte) mur.jpg (85563 byte)